Deze site werkt prettiger als u javascript aanzet.

CQ-Net Live Zorgproducten

Faciliteiten voor langer thuiswonen

Lobeco, Systac en Eurocom bieden faciliteiten zodat ouderen langer zelfstandig kunnen blijven

DEN HAAG – Veiligheid, comfort en zorgen dat ouderen langer zelfstandig thuis kunnen blijven wonen, dat was de uitdaging van de samenwerking tussen Lobeco, Cystac en de firma Eurocom.

In Den Haag is hiervoor een pilot project gestart om deze uitdaging te realiseren. Het project genaamd IZI Gezond Lang Thuis is een samenwerking van de gemeente met woningcorporatie Haag Wonen, welzijnsorganisatie Xtra en de bewoners. In een zgn. ervaarwoning zijn onlangs diverse faciliteiten aangebracht om oudere bewoners langer zelfstandig thuis te kunnen laten wonen.

Zo heeft de firma Cystac in samenwerking met Lobeco en Eurocom de woning voorzien van een care pakket. Dit pakket voorziet de bewoner van een mobiele persoonsalarmeringssysteem met een spreek- en luisterverbinding, waarmee de bewoner met één druk op de knop direct in contact kan komen met een vertrouwd persoon. Tevens voorziet dit pakket in een elektronisch voordeurslot met meerpuntsvergrendeling die m.b.v. tags, afstandsbediening en app, door de bewoner, mantelzorger of professional geopend kan worden. Ook zijn overige veiligheidsmiddelen in de woning voorzien, waaronder een automatische gasafsluiter die door rookmelders wordt geactiveerd.

De veiligheid en het gemak voor de oudere bewoners beperkt zich niet alleen tot de woning. Ook zijn er maatregelen getroffen in  en rondom het complex. Zo is er aan de voorzijde van de ervaarwoning en het complex een innoverend video intercom systeem door Lobeco geplaatst. Bezoekers kunnen eenvoudig de bewoner oproepen door het huisnummer in te toetsen. De bewoner kan dan op zijn binnenpost, die voorzien is van een groot LCD display, eerst zien wie er voor het complex staat, om vervolgens de bezoeker middels het LCD touchscreen te beantwoorden. Meerdere faciliteiten worden door het intercom systeem gecombineerd. Zo kan de bewoner via het video intercom systeem contact leggen (live en chat) met de overige bewoners, de lift opvragen, snapshots maken, logboek raadplegen wie er voor de deur hebben gestaan en de huismeester een bericht sturen. Ook de huismeester heeft meerdere faciliteiten tot zijn beschikking. Zo kan hij de bewoners direct vanuit een console bereiken en kan broadcast-berichten sturen naar alle bewoners om aan te geven dat bijvoorbeeld de lift in de middag in service gaat.

Al deze en overige faciliteiten kunnen door de nieuwsgierige ouderen worden uitgetest. Ook bestaat de mogelijkheid om een tijdje in de IZI-ervaarwoning te verblijven om te zien of de oudere bewoner met de nieuwe faciliteiten en gadgets overweg kan.

© 2019 Lobeco. Alle rechten voorbehouden.